En sån här dag
En sån här dag
En film om skuld, ansvar, och om att ta ställning eller inte ta ställning för en medmänniska.
Anette Skåhlberg skrev det här filmmanuset av upprördhet över hur vi hanterar asylsökande i Sverige. Med en tro på att alla kan hjälpas åt att göra världen, samhället, attityderna bättre, och framförallt – för att vi behöver prata om det här. Hela hela tiden.
”Det som skrämmer mig mest är inte de onda människornas handlingar utan de goda människornas tystnad.” - Martin Luther King
Regi: Anette Skåhlberg och Martin Lima de Faria efter ett manus av Anette Skåhlberg. Producent Anette Skåhlberg. Filmen är gjord 2011.
”En sån här dag”
Speltid: 13 minuter
Regi: Martin Lima de Faria & Anette Skåhlberg
Sverige 2011
I ”En sån här dag” hotas en familj av utvisning och flyr i panik undan polisen. En mor och hennes tre döttrar, varav ett spädbarn. I ren desperation lämnar mamman mellandottern på en dagisgård och den nyfödda i en trappuppgång. Allt med hopp om att de ska hittas och få en bättre framtid i Sverige och inte skickas mot det som hon är övertygad om är en säker död.
Två civilpoliser som ska verkställa beslutet jagar familjen genom staden och i ett skogsområde. Och när kvinnan till slut grips vädjar hon till polismannens medmänsklighet att släppa dem. Han börjar tvivla på vad han håller på med. Och när hans egen son dyker upp mitt under gripandet, glatt promenerandes med sin dagisgrupp på utflykt, väcks något inom honom. När bilen börjat rulla tar han plötsligt beslutet att släppa kvinnan och barnen fria och låta dem löpa trots kollegans protester.
I filmen ställs individen inför ett oåterkalleligt ställningstagande. Polismannen trotsar de order han är satt att följa, givetvis med risk för repressalier. Kanske var det åsynen av den egna sonens sorgfria tillvaro som fick honom att ta steget? Kanske också kvinnans utsatthet och vetskapen om att tre barn riskerade att skickas mot en oviss framtid.
Uppgifter
Visa filmen utan att ge någon förhandsinformation om vad filmen handlar om.
Diskutera sedan följande frågor. Eleverna kan diskutera i par, grupper eller helklass:
- Hur skulle du själv ha agerat? Skulle du ställa upp för andra om vi samtidigt riskerade jobb, karriär, pengar eller vänner?
- Var ligger ansvaret för hur polisens instruktioner ser ut i relation till FNs Barnkonvention (se faktaruta) som ju Sverige ratificerat?
- Vi bär alla en medmänniska inom oss men vad behövs för att vi ska engagera oss i andras öden?
Barnkonventionen i kortversion hämtad från UNICEF
- Ett barn är varje människa under 18 år.
- Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras.
- Barnets bästa ska komma i främsta rummet vid alla beslut som rör barn.
- Staten ska vidta alla lämpliga åtgärder för att genomföra konventionen. När det gäller barnets ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter ska staten utnyttja det yttersta av sina resurser. Där så behövs ska man samarbeta internationellt.
- Barnets föräldrar eller annan vårdnadshavare har huvudansvaret för barnets uppfostran och utveckling och ska vägleda barnet då han/hon utövar sina rättigheter.
- Alla barn har rätt att överleva och utvecklas.
- Varje barn har rätt till ett namn och en nationalitet. Barnet har rätt, så långt det är möjligt, att få veta vilka föräldrarna är och bli omvårdat av dem.
- Varje barn har rätt att behålla sin identitet.
- Ett barn ska inte skiljas från föräldrarna mot deras vilja, utom när det är för barnets bästa. Barn som är skilt från föräldrarna har rätt att träffa dem regelbundet.
- Ansökningar från familjer som vill återförenas över statsgränser ska behandlas på ett positivt, humant och snabbt sätt.
- Staten ska bekämpa olovligt bortförande och kvarhållande av barn i utlandet.
- Varje barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör henne/honom. Barnets åsikt ska beaktas i förhållande till barnets ålder och mognad.
- Barn har rätt till yttrandefrihet; att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter, med respekt för andra personers rättigheter.
- Barn har rätt att utöva vilken religion de vill, eller ingen alls.
- Barn har rätt att delta i föreningar och fredliga sammankomster.
- Barn har rätt till ett privatliv.
- Staten ska ta ansvar för massmediers roll när det gäller varje barns tillgång till information.
- Båda föräldrarna har gemensamt ansvar för barnets uppfostran och utveckling.
- Varje barn har rätt att skyddas mot fysiskt eller psykiskt våld, övergrepp, vanvård eller utnyttjande av föräldrar eller annan som har hand om barnet.
- Ett barn som berövats sin familjemiljö har rätt till alternativ omvårdnad.
- Vid adoption ska staten säkerställa att barnets bästa främst beaktas.
- Ett flyktingbarn har rätt till skydd och hjälp.
- Ett barn med funktionshinder har rätt till ett fullvärdigt och anständigt liv som möjliggör ett aktivt deltagande i samhället.
- Varje barn har rätt att åtnjuta bästa uppnåeliga hälsa och rätt till sjukvård. Traditionella sedvänjor som är skadliga för barns hälsa ska avskaffas.
- Staten ska göra regelbunden översyn av situationen för ett barn som är omhändertaget av myndigheterna.
- Varje barn har rätt till social trygghet.
- Varje barn har rätt till skälig levnadsstandard.
- Varje barn ha rätt till utbildning. Grundskolan ska vara gratis.
- Undervisningen ska syfta till att utveckla barnets fulla möjligheter och respekt för mänskliga rättigheter.
- Ett barn som tillhör en minoritet eller ursprungsbefolkning har rätt till sitt språk, sin kultur och religion.
- Varje barn har rätt till lek, vila och fritid.
- Varje barn har rätt att skyddas mot ekonomiskt utnyttjande och arbete som skadar barnet eller hindrar hans/hennes skolgång
- Varje barn har rätt att skyddas mot droger.
- Varje barn har rätt att skyddas mot sexuella övergrepp och mot att utnyttjas i prostitution och pornografi.
- Staten ska bekämpa handel med barn.
- Varje barn ska skyddas mot alla former av utnyttjande.
- Inget barn får utsättas för tortyr, annan grym behandling eller bestraffning eller dödsstraff. Frihetsberövande av ett barn ska ske i enlighet med lag och får endast användas som en sista utväg och för kortast lämpliga tid.
- Inget barn får användas som soldat.
- Ett barn som utsatts för övergrepp eller utnyttjande har rätt till rehabilitering och social återanpassning.
- Ett barn som är anklagat för brott eller blivit dömt för en straffbar handling har rätt att behandlas respektfullt och rättssäkert.
- Om det finns bestämmelser som går längre än innehållet i barnkonventionen, gäller de bestämmelserna i stället.
- Staten ska göra konventionens innehåll känt bland vuxna och barn.
43-45. FN:s kommitté för barnets rättigheter övervakar och granskar att staterna följer barnkonventionen genom en särskild rapporteringsprocess.46-54
46-54. En stat blir bunden av barnkonventionen genom att ratificera den.