Den kommunistiska ideologins bakgrund
Kommunismen gör anspråk på att ställa sig på de förtrycktas sida mot alla slags orättvisor. Trots det har kommunistiska regimer gjort sig skyldiga till terror och svåra förbrytelser. Hur är detta möjligt? Och vad är bakgrunden till händelserna i Sovjet, Kina och Kambodja?
De här rödgardisterna skulle inspirera andra ungdomar genom sin styrka och kämpaglöd. Foto: IISH/Stefan R. Landsberger Collection
Introduktion
Den kommunistiska ideologin har rötter i 1700-talets upplysningstänkande och i franska revolutionens paroller om frihet, jämlikhet och broderskap. Kommunismen är i princip universell och egalitär. Den gör anspråk på att ställa sig på de förtrycktas sida mot alla slags orättvisor. Dess program är avsett att skapa ett lyckorike där all exploatering och alla konflikter försvunnit. Likväl har regimer som bekänt sig till kommunismen gjort sig skyldiga till några av de värsta brott mot mänskligheten som vi känner. Finns det något i denna ideologi som leder till förövandet av sådana brott? Eller beror brotten på kulturella eller historiska faktorer som inte har med kommunismen att göra? Här skiljer sig olika forskares synsätt kraftigt åt.
Det spelar ofta stor roll vilken av de olika skolbildningarna som en forskare tillhör: totalitarismteorin, revisionismen eller postrevisionismen. Framför allt revisionister tenderar att tona ned ideologins betydelse och anse att andra faktorer har haft mycket större inverkan på händelserna, medan särskilt totalitarismteoretiker ofta lägger stor vikt vid ideologin; även de kan dock lägga vikt också vid andra förklaringsgrunder som aktörer eller historiska förutsättningar.
I fokus för intresset står här Sovjetunionen, Kina och Kambodja. Det finns flera stater som hade kunnat tas upp, till exempel Nordkorea eller Kuba, men vissa avgränsningar är nödvändiga och valet av dessa tre fall kan motiveras. Sovjetunionen var den första kommunistiska staten och blev därför en ledstjärna för många kommunister över hela jorden. Kina var det första landet utanför Europa där kommunismen segrade, och dess seger innebar att antalet människor som levde under kommunistiskt styre i världen mer än fördubblades. Kina kom också att utveckla en kommunism som skilde sig en del från den sovjetiska och blev en förebild för många människor. Röda khmerernas styre i Kambodja blev kort, men deras regim var kanske den mest radikala. Massmordet i Kambodja var i andel av ett enskilt lands befolkning 1900-talets värsta.
”Brott mot mänskligheten” är inte detsamma som brott mot de mänskliga rättigheterna. Med brott mot mänskligheten avses enligt Romstadgan för Internationella brottmålsdomstolen ”ett vidsträckt och systematiskt angrepp riktat mot civilbefolkning med insikt om angreppet”. Dessa angrepp kan vara mord, utrotning, förslavning, tvångsförflyttning, tortyr eller förföljelse av en identifierbar folkgrupp eller ett kollektiv av politiska, rasmässiga, nationella, etniska, kulturella, religiösa, genusmässiga eller andra skäl. Det finns ingen kommunistisk regim som inte har gjort sig skyldig till brott mot de mänskliga rättigheterna. Alla kommunistiska stater har varit diktaturer som har undertryckt yttrande- och åsiktsfriheten och förföljt politiskt oliktänkande. Däremot kan det diskuteras om alla kommunistiska regimer har gjort sig skyldiga till så omfattande och systematiska förföljelser att de faller under kategorin brott mot mänskligheten.
Totalitarismteorin
Både det nazistiska Tyskland och det kommunistiska Sovjetunionen har kallats totalitära stater. Begreppet ”totalitär” ska först ha använts av kritiker av Mussolinis fascistiska regim i Italien men togs sedan upp av Mussolini själv, som därmed avsåg att det fascistiska Italien skulle vara en homogen stat utan oppositionella grupper eller intressegrupperingar. Staten skulle omsluta hela medborgarens liv.
Begreppet användes ändå främst av dem som kritiserade Mussolinis Italien och Hitlers Tyskland. Det var vanligt att man jämförde dem med Stalins Sovjetunionen. Efter andra världskriget systematiserades jämförelsen till en teori om det totalitära samhället. Man skilde mellan auktoritära diktaturer och totalitära. I en auktoritär stat nöjer sig de styrande med att kontrollera den politiska makten. Andra samhällssfärer som ekonomi, kultur och dylikt kan däremot ges en viss frihet. Den totalitära regimen, å andra sidan, eftersträvar kontroll över alla områden av samhället och alla aspekter av individernas liv. Den totalitära statsformens framväxt kopplades till att den politiska sfären i det moderna samhället hade utvidgats till att omfatta hela folket i stället för som tidigare bara en liten elit. Den som vill utöva diktatorisk makt måste därför mobilisera folket för sin sak, så att inte andra kan göra det. Om denna mobilisering inte sker frivilligt, får den ske genom tvång.
Den klassiska totalitarismteorin utformades på 1950-talet av bland andra Hannah Arendt och Carl J. Friedrich. Kärnpunkten i totalitarismen var strävan att kontrollera alla medborgarnas föreställningar och aktiviteter. Alla skulle stöpas i samma form och förvandlas till lydiga kuggar i det stora samhällsmaskineriet. Terror var ett medel för att uppnå detta och en integrerad del av en totalitär regim. Andra medel var en hårt styrd utbildning, propaganda, statlig kontroll över ekonomin och en organisering av människor efter militärt mönster. Given var också en allomfattande, utopiskt orienterad ideologi – nazism, fascism eller kommunism – som, i de nazistiska och kommunistiska fallen, åberopar förment objektiva historiska lagar som grund för maktens legitimitet.
Sovjetunionen var efter nazismens och fascismens fall den kvarvarande totalitära staten, där enligt totalitarismteorin människor förvägrades möjligheter att bilda sina egna uppfattningar eller leva sina liv som de själva önskade. Terror, indoktrinering och byråkratisk kontroll höll dem i ett viljelöst slaveri. Totalitarismteorin hade sin blomstring under den kallaste delen av kalla kriget och passade väl in i den ideologiska gränsdragningen mellan öst och väst, eftersom den betonade skillnaderna mellan totalitära och demokratiska samhällen. Den är dock fortfarande företrädd bland forskare. Bland historiker som utgår från detta perspektiv kan nämnas Robert Conquest och Merle Fainsod.
Revisionism
Från slutet av 1960-talet har totalitarismteorin utsatts för hård kritik av yngre forskare, påverkade av vänstervågen i västvärlden och av internationell avspänning i det kalla kriget. Denna riktning kallas för revisionism och dess företrädare har ofta ett socialhistoriskt intresse för vanliga människors vardagliga verklighet, till skillnad från totalitarismteoretikerna som har fokuserat mer på politiken. Man kritiserar idén att det skulle vara möjligt att utöva total kontroll över en befolkning och betonar i stället att sovjetregimen var beroende av stöd och samarbete från de styrdas sida. Revisionisterna framhåller att människor också i sovjetsamhället hade möjligheter att i vardagslivet utveckla självständiga uppfattningar. Bland forskare som räknas till denna skolbildning märks Jerry Hough, John Arch Getty och Sheila Fitzpatrick.
Revisionismen tonar alltså ned skillnaderna mellan det västliga och det kommunistiska samhällssystemet. Några av dem gick så långt att de förutspådde att de båda samhällsmodellerna med tiden skulle konvergera − skillnaderna mellan dem skulle försvinna. De anser också i regel att kommunismen hade sina goda sidor och vill inte sällan skilja mellan Lenin, som anses ha påbörjat en god utveckling och Stalin, som skulle ha fört sovjetsamhället i en ny och negativ riktning. Revisionisterna förnekar inte att terror har förekommit, men de menar att siffrorna inte alls är lika höga som tidigare forskare har påstått, och de ser ofta terrorn som en oavsedd konsekvens av en snabb och omtumlande modernisering snarare än som en given del av det kommunistiska samhället.
Postrevisionism
Från 1980-talet har även revisionismen utsatts för hård kritik, inte minst sedan forskare efter Sovjetunionens fall fick tillgång till nytt källmaterial. Den har avlösts av en löslig riktning som kallas postrevisionism och som försöker förena insikter från både totalitarismen och revisionismen. Man är medveten om att total kontroll över befolkningen inte är möjlig och intresserar sig för hur vanliga människor förhöll sig till terrorn. Men man vill också lyfta fram den politiska ledningens ansvar. Terrorn behöver sättas i relation till andra delar av samhället som ekonomin, kulturen och konkurrerande intressegrupper, men den var inte oavsiktlig. Ett känt namn bland postrevisionisterna är Stephen Kotkin.
Den historiska forskningen började under 1980-talet att intressera sig för språkets och de kulturella föreställningarnas betydelse för människors handlande och detta intresse har färgat av sig också på sovjetforskningen. Man har börjat intressera sig för de totalitära ideologierna som en sorts politiska religioner, som försöker förklara hela världen och forma sina anhängares hela världsbild och värdesystem. De har absoluta tolkningsramar och delar in världen i gott och ont, vitt och svart. Till exempel har man undersökt det ”totalitära språket”, som på olika sätt mobiliserar människor bakom regimen genom att måla upp hot mot samhället både utifrån (främmande makter) och inifrån (förrädare, spioner). Dessutom har man börjat studera hur de olika totalitära regimerna förhöll sig till varandra, vad de lärde av varandra och hur de påverkade varandra.
Förintelsen och brott mot mänskligheten under kommunistiska regimer
Det uppfattas ofta som stötande att jämföra Förintelsen med de brott mot mänskligheten som begåtts under kommunistiska regimer. Det kan finnas flera olika skäl för detta. Ett kan vara att Förintelsen uppfattas som en händelse av så enorm betydelse, något som i så hög grad skakar våra grundläggande föreställningar om människans natur och hennes civilisation, att ingenting annat egentligen kan jämföras med den. Ett annat kan vara att många människor har varit eller fortfarande är anhängare av eller åtminstone har känt sympati för den kommunistiska ideologin och därför antingen inte har trott på eller också ogärna har velat bli påminda om de illdåd som begåtts i dess namn. Ett tredje kan eventuellt vara en avsmak inför en ”tävlan” mellan två skeenden som vart och ett redan för sig är ofattbart grymt.
Gemensamt för dessa invändningar mot en jämförelse är att ”jämföra” uppfattas som mer eller mindre synonymt med ”likställa”. Jämförelsen har ibland också lett till slutsatsen att nazism och kommunism är jämbördiga. Ibland handlar den helt enkelt om vilken sida som var värst, vem som förtjänar hårdast dom av eftervärlden. Men en jämförelse innebär inte med nödvändighet att man jämställer de saker man jämför. Jämförelser görs i allmänhet inte mellan saker som är helt olika varandra men inte heller mellan saker som är identiskt lika. Ur ett vetenskapligt perspektiv finns det ett värde i att kunna systematiskt ställa nazismens och kommunismens brott mot varandra för att kunna identifiera både likheter och skillnader mellan dem. På så vis kan vi få en djupare förståelse för de båda systemen och deras sätt att fungera än om vi enbart studerar dem vart för sig – vilket vi naturligtvis också måste göra.
Förintelsen brukar ses som själva sinnebilden för mänsklig ondska och som en katastrof utan motstycke. Frågan är inte här huruvida det stämmer eller ej utan om det innebär att inga jämförelser får göras mellan den och andra händelser. Vi brukar ju anse att det finns viktiga lärdomar att göra av Förintelsen och att den måste bli ihågkommen för att inte upprepas. Men det betyder att vi måste kunna göra jämförelser mellan den och saker och ting som sker i vår samtid. Även om Förintelsen var ett uttryck för mänsklig ondska orsakades den inte av någon irrationell handling. I så fall behövde vi inte oroa oss lika mycket för att något liknande skulle kunna ske igen. De flesta håller säkert med om att nazisternas handlande inte var ologiskt i ljuset av deras antisemitism och radikala vilja att förverkliga en rasistisk utopi. Vi måste rimligtvis kunna jämföra andra händelser med Förintelsen eller åtminstone med inslag i den.
En invändning mot jämförelsen mellan just nazism och kommunism som ibland hörs är att nazismen redan som ideologi är rasistisk och antisemitisk och förnekar människors lika värde, medan kommunismen som ideologi tvärtom förespråkar en radikal jämlikhet för alla. Kommunismen stämmer i det avseendet bättre överens med de värderingar som är allmänt omfattade i dagens samhälle. Denna invändning har i sin tur kritiserats för att inte ta någon hänsyn till det faktiska utfallet av försöken att införa kommunismen i olika länder. Blir brott mot mänskligheten mindre avskyvärda därför att de förövas med ”goda” avsikter? En del forskare menar dessutom att det just är kravet på radikal jämlikhet som oundvikligen leder till terror och förtryck i de kommunistiska samhällena. I vilket fall som helst behöver en jämförelse mellan de nazistiska och kommunistiska systemen inte förutsätta vare sig att de är likvärdiga eller att de inte är det. Jämförelsen förväntas visa både likheter och skillnader mellan dem.
En viktig skillnad har redan nämnts: nationalsocialismen vill redan från början utrota vissa biologiskt bestämda kategorier av människor. Kommunismen är däremot i princip universalistisk och talar visserligen om revolution med våldsamma medel, men inte om att fysiskt utplåna kategorier av människor. I centrum för nazismens ideologi står rasen, i centrum för kommunismens klassen. En klass kan utplånas utan att dess medlemmar dödas, men det gäller inte för en ras eller etnisk grupp.
Men det har också påtalats betydande likheter mellan nazism och kommunism: båda är antiliberala ideologier som anser att individen helt måste underordna sig kollektivet. Båda vill skapa vad de ser som det perfekta samhället genom att utplåna allt det gamla som står i vägen för detta samhälle. Båda drömmer om ett enat samhälle utan inre konflikter. Båda tror sig veta vad som är historiens mål och anser våld mot dem som står i vägen för detta mål vara berättigat: ”borgare” och ”kontrarevolutionärer” i kommunistiska stater, judar och Untermenschen i den nazistiska. Båda kan ses som ett slags ”politiska religioner”, som delar in världen i ont och gott utan utrymme för kompromisser, och utlovar ett paradis för de troende.
Förutom själva ideologierna kan de samhällssystem de bar upp jämföras. Totalitarismteorin har framhållit ambitionen att utöva total kontroll över befolkningen. Strävan att bestämma alla människors föreställningar och omsluta hela deras liv går igen överallt. Betoningen av folkgemenskapen och viljan att mobilisera folket leder till en stark markering av fienden. Bakom varje motgång eller misslyckande döljer sig en ondskefull sammansvärjning iscensatt av yttre makter eller av förrädare inom landet. En atmosfär av misstänksamhet och rädsla byggs därför upp.
Det har sagts att den tysk som hade ”arisk” bakgrund och höll sig undan från politik kunde känna sig relativt trygg i det nazistiska Tyskland. I de kommunistiska staterna, i synnerhet Sovjetunionen, var å ena sidan ingen förutbestämd att dö, men å andra sidan kunde ingen heller känna sig säker. Det är svårare att påvisa en medveten avsikt att döda i de kommunistiska fallen. Om sovjetregimen har sagts att den inte hade som mål att utrota människor, men däremot var den fullt villig att acceptera miljontals offer för att kunna förverkliga sin politik. Detsamma torde kunna gälla för Kina, medan det i Kambodja verkligen kan ha funnits en avsikt att döda människor i stor mängd. Men frågan är hur stor skillnaden är mellan att vilja döda människor och att handla på ett visst sätt i medvetenhet om att miljoner människor kommer att dö på grund av det.
Det är också intressant att jämföra den historiska bakgrunden till bolsjevismens respektive nationalsocialismens uppkomst och erövring av makten. Båda tog makten i samband med ett krig eller en kris, i bolsjevikernas fall första världskriget och i nazisternas den stora 30-talsdepressionen. Dessa samhällskriser bröt ner det etablerade politiska livet och öppnade för nya och mer extrema politiska riktningar. Enligt historikern François Furet färgades också båda av erfarenheten av första världskriget och en påföljande våldsbenägenhet, kollektivism och avsky för den borgerliga liberalismen. Det kan också ha funnits förutsättningar som föregick kriget: både Tyskland och Ryssland var fram till första världskriget auktoritära imperiestater med en stark byråkrati och militarism. Tyskland prövade visserligen på parlamentarisk demokrati under 1920- och det tidiga 1930-talet, men styrelseformen hann knappast slå rot.
Det har understrukits att de totalitära rörelserna lärde sig av varandra. Mussolini och Hitler tog efter de sovjetiska kommunisternas metoder, både vad gällde massorganisation, propaganda och terror. De använde sedan dessa metoder i kampen både mot det gamla samhället och mot kommunisterna. I viss mening, har Richard Pipes hävdat, blev Förintelsen på så vis en av många oförutsedda följder av ryska revolutionen.
Vissa historiker har velat förklara nazismens förutsättningar med en ”obalanserad” moderniseringsprocess, där den tekniska och ekonomiska moderniseringen gått mycket snabbare än den sociala och politiska. Detta kan även sägas om Ryssland, fastän inte i lika hög grad som om Tyskland. Denna förklaring har dock ifrågasatts, eftersom den tycks förutsätta att det finns en sorts modernisering som är den ”rätta” och att olika moderniseringsprocesser måste följas åt för att resultatet skall bli lyckat. Det finns även forskare som har menat att moderniseringen i sig skapar förutsättningar för totalitarism och att det speciella med Tyskland och Ryssland inte så mycket har varit hur moderniseringen gick till där utan att den blev så snabb och omvälvande. Enligt denna teori kan individualiseringen i det moderna samhället bryta ned de traditionella institutioner som existerar på nivån mellan individen och staten: familjen, kyrkan, bygemenskapen med mera. Brottet skapar ett tomrum i människors liv, ett tomrum som totalitära stater försöker fylla genom att utsträcka statens makt över individerna. Utan institutioner på mellannivå blir det också lättare för staten att ta sig mer makt.
Det fanns förvisso också betydande skillnader mellan Ryssland och Tyskland: Tyskland var ett mycket mer ekonomiskt och industriellt avancerat samhälle än Ryssland, och det hade starkare traditioner av rättsstatlighet och maktdelning. Tyskland hade till skillnad från Ryssland en stark fackföreningsrörelse, och kejsarmakten var inte lika dominerande som i Ryssland före första världskriget.
Kristian Gerner och Klas-Göran Karlsson talar i Folkmordens historia om Förintelsen som det ”paradigmatiska” folkmordet. Den sovjetiska terrorn blir det ”signifikanta andra” folkmordet därför att den var så mångtydig, ägde rum under så lång tid och riktade sig mot så många olika grupper. Därmed vill de ha sagt att det framför allt är dessa båda händelseförlopp som jämförs med varandra när man vill förstå folkmord och brott mot mänskligheten. För att anknyta till början av denna text kan en kategorisk ovilja att jämföra Förintelsen och kommunistiska regimers terror försvåra en djupare vetenskaplig förståelse av folkmord och brott mot mänskligheten som generella företeelser. Förintelsen skedde under en begränsad tidsperiod och riktade sig mot tydligt utpekade, etniskt definierade grupper av människor. Eftersom FN:s folkmordskonvention är utformad med Förintelsen som mall är de händelser som har definierats som folkmord, såsom massakrerna i Rwanda 1994, sådana som liknar Förintelsen i dessa avseenden. De har dessutom alla ägt rum i samband med krig eller inbördeskrig.
Detta stämmer inte för kommunistiska regimers brott mot mänskligheten: etniskt definierade offerkategorier förekommer förvisso även här, men de socioekonomiskt definierade kategorierna har i allmänhet varit viktigare. Brotten har till största delen förövats i fredstid. De har också, utom i Kambodja, ägt rum under lång tid, under flera årtionden, om än i vågor. Vi behöver helt enkelt både kunskap om Förintelsen och om de brott mot mänskligheten som begåtts under kommunistiska regimer för att stå så väl rustade vi kan mot hotet om nya massmord.
Källor
Texten är skriven av fil.dr Martin Alm.