Diskussionsfilmer
Här får du ta del av fyra exempel på situationer som du med hjälp av diskussionsfrågor ska reflektera över tillsammans med dina kollegor. Gemensamt för dem är att de på olika sätt skildrar situationer i skolan där personer som är, eller antas vara, muslimer på något sätt drabbas negativt på grund av detta. Situationerna i filmerna bygger på verkliga händelser men har i visa fall bearbetats för att främja diskussion.
Om begreppen rasism och islamofobi i stödmaterialet
När ni arbetar med stödmaterialet är det viktigt att komma ihåg att rasism kan uttryckas på olika sätt och nivåer, såväl individuellt som strukturellt, och att rasism omfattar föreställningar och handlingar som både kan vara medvetna och omedvetna.
Rasism är ett begrepp som har haft olika betydelser i olika tider. Även idag betyder det olika saker för olika människor och begreppet används på olika sätt. Vanligt förekommande uppfattningar är att rasism handlar om ojämlikhet och intolerans, diskriminering eller våld mot olika grupper på grund av etnisk tillhörighet, hudfärg, kultur eller religion. Vissa definitioner av rasism lägger stor vikt vid individen och dess handlingar, andra har mer fokus på institutioners och strukturers roll i hur rasismen tar sig uttryck i samhället.
I det här stödmaterialet har vi utgått ifrån en bred förståelse av rasism. Det betyder att vi inkluderar uttryck för rasism både på individ- och samhällsnivå. Vi berör också frågor om begränsande normer och fördomar som kan leda till/leder till ojämlik behandling. Vi synliggör också en bred palett av uttryck kopplade till rasism där allt från rasistisk mobbing till vardagsrasism och stereotypa fördomar ingår. Sådana handlingar kan vara både medvetna och omedvetna.
Strukturell rasism innebär att rasism finns som en del av samhällets strukturer. Det innebär att individer ges olika rättigheter, möjligheter, makt och inflytande på grund av andras medvetna eller omedvetna föreställningar om deras grupptillhörighet. Ett strukturellt perspektiv innebär också att enskilda uttryck för rasism, som exempelvis hatbrott, även förstås som knutna till ett större sammanhang.
Vår utgångspunkt för materialet har varit att skolan har ett uppdrag att aktivt motverka rasism. Detta eftersom skolan ska vara en miljö som återspeglar och sprider demokratiska värderingar, där alla känner sig inkluderade och trygga. Det viktiga är alltså att arbeta för att säkerställa att alla i skolan bemöts och behandlas likvärdigt och bra och inte drabbas negativt oavsett vilka de är eller antas vara. För detta krävs att vi lär oss att känna igen och identifiera rasism i alla dess former och uttryck. I detta material kommer ni därför få diskutera och arbeta med situationer där allt från medvetna handlingar till mer vardagliga och omedvetna former av rasism kommer till uttryck.
Situation 1 – Diskussion om mobbningsärende
- Dela först kort några spontana tankar om situationen i filmen.
- Har ni erfarenhet av någon liknande situation? Hur hanterade ni det och vad har gjorde ni för att förebygga att det händer igen?
- I filmen berättas det att skolan har försökt att lösa situationen i ett tidigare skede genom samtal med elever och vårdnadshavare. Varför tror du/ni åtgärderna vid första incidenten inte var långsiktigt effektiva?
- Vilka brister kan ni se i filmen gällande det åtgärdande arbetet för att motverka diskriminering?
- I inledning av filmen säger en av mentorerna att unga människor lätt blir provocerade av det som sticker ut. En annan i personalen säger att man måste få se ut och klä sig hur man vill. Vad tänker ni om deras uttalanden? Diskutera och reflektera gärna särskilt kring huruvida sådant som religiösa symboler och klädsel kan jämställas med andra uttryck för identitet.
- I slutet av filmen säger en annan mentor att han har hört negativa uttalanden om mångfald både bland elever och bland personalen. Hur tänker ni att gruppen bör gå vidare?
På er skola
- Hur och på vilket sätt arbetar ni på er skola för att skapa en mer inkluderande miljö gällande hela skolan, för alla elever och all personal, vårdnadshavare? Hur, var och när sker detta arbete? Vilka gör detta? Inom undervisningen? Utanför klassrummet?
- Vilka utmaningar tror ni att ni kan stöta på i arbetet för en mer inkluderande skolmiljö och hur kan sådana utmaningar hanteras?
Länkar
Situation 2 – Ledighetsansökan
- Dela först kort några spontana tankar om situationen i filmen.
- Har ni erfarenhet av någon liknande situation? Hur hanterade ni det och vad gjorde ni för att förebygga att det händer igen?
- I filmen nekas alla elever ledighet. Det framgår inte om det gjorts en individuell prövning och det verkar som att rektorns beslut påverkats av faktorer som inte har med saken att göra. Diskutera de överväganden som mentorerna och rektorn gör gällande elevernas ledighetsansökningar. Kan ni se andra överväganden till exempel med tanke på individuella omständigheter och religiösa helgdagar?
- Diskutera vad som kan ligga bakom skolans agerande.
- Hur påverkar rektorns tidigare beslut om att vara restriktiv med ledigheter situationen i detta fall?
- Hur skulle frågan kunnat ha hanterats för att främja en bättre dialog
På er skola
- Hur brukar ni tolka och resonera på er skola kring reglerna från Skolverket när det gäller ledighet
- Hur kan er skola skapa en miljö där elevernas olika religiösa behov respekteras samtidigt som undervisningen upprätthålls?
Situation 3 – Samtal om religion och identitet
- Dela först kort några spontana tankar om situationen i filmen.”
- Har ni erfarenheter av andra situationer?
- I filmen ser vi hur både Elias och Jasmines resonemang präglas av deras föreställningar om tro och religion. Hur ser ni på deras resonemang och vad finns det för utmaningar med deras olika sätt att se på religion och identitet?
- Vilka fördomar om religion och identitet kan ni identifiera i Jasmines och Elias resonemang?
På er skola
- Hur kan skolan stödja lärare och annan personal i att vara medvetna om och arbeta aktivt med sina egna normer och fördomar för att främja öppenhet och förståelse för religiösa minoriteter?
- På vilket sätt kan ni på er skola arbeta för att öka medvetenheten om de olika sätten att utöva och uppleva religion?
Situation 4 – Konflikt i klassrummet
- Dela först kort några spontana tankar om situationen i filmen.
- Har ni erfarenhet av något liknande? Hur hanterade ni det och vad gjorde ni för att förebygga att det händer igen?
- I filmen ser vi hur enskilda elever görs till representanter för en hel grupp baserat på fördomar och stereotypa föreställningar om muslimer som grupp. Att hantera svåra frågor som kan skapa spänningsfält eller konflikter i klassrummet. Diskutera tillsammans hur ni tänker att läraren i filmen
- kan förhindra att situationen uppstår?
- bemöta elevernas uttalanden?
- förebygga stereotypa föreställningar i framtiden?
På er skola
- Hur gör ni på er skola för att skapa en trygg lärmiljö även i situationer när svåra frågor skapar spänningsfält och konflikt i klassrummet?
- Finns det outtalade normer om vad som kan uttryckas som kan vara problematiska?