Att förebygga och motverka rasism mot samer i skolan
Alla som arbetar i skolan har ett uppdrag att aktivt motverka rasism. Skolan ska vara en miljö som återspeglar demokratiska värderingar och där alla oavsett bakgrund eller etnisk tillhörighet, ska känna sig inkluderade och trygga. Rapporter från Barnombudsmannen och MUCF visar att nästan hälften av unga samer i Sverige har utsatts för rasism och diskriminering på grund av att de är samer. För att förebygga och motverka detta behövs kunskap och ökad medvetenhet.
Det här stödmaterialet ger er:
- kunskap om rasism mot samer och vilka konsekvenser det kan få
- ökad förmåga att känna igen rasism mot samer
- möjlighet att tillsammans reflektera över hur ni hanterar situationer som kan uppstå i det dagliga arbetet
- verktyg för att arbeta långsiktigt med att förebygga och motverka rasism mot samer
För vem?
Stödmaterialet vänder sig till lärarlag och olika personalgrupper på grundskolor, gymnasieskolor, folkhögskolor och vuxenutbildningen.
Hur kan det användas?
Stödmaterialet är tänkt att användas i ett kollegialt lärande. Det kan till exempel användas i samband med ett APT, planeringsdag eller liknande där det finns utrymme för gemensam reflektion och diskussion.
Till dig som ska leda arbetet
Stödmaterialet består av tre olika moment som hänger ihop och bygger på varandra. Tanken är att hela personalgruppen ska arbeta tillsammans. Genom samtal och reflektion, och med hjälp av den fakta som finns i materialet, ökar er samsyn kring vad som krävs för ett förebyggande och motverkande arbete på er skola.
Så har vi tagit fram stödmaterialet
Stödmaterialet är framtaget av Forum för levande historia som en del av ett uppdrag från regeringen att genomföra kunskapshöjande insatser om olika former av rasism. Materialet är en del i en serie stödmaterial om olika former av rasism som tas fram under 2024. Som stöd i framtagandet av materialets olika delar har vi anlitat experter och sakkunniga med kunskap antingen om de specifika frågor som berörs eller situationerna som skildras. En referensgrupp bestående av skolpersonal från olika skolformer har tittat och gett synpunkter på delar av materialet.