Diskussionsfilmer
Här får du ta del av fyra exempel på situationer som du med hjälp av diskussionsfrågor ska reflektera över tillsammans med dina kollegor. Gemensamt för dem är att de på olika sätt skildrar situationer i skolan där personer på något sätt drabbas negativt på grund av sitt samiska ursprung. Situationerna i filmerna bygger på verkliga händelser men har i visa fall bearbetats för att främja diskussion.
Om begreppen rasism i stödmaterialet
När ni arbetar med stödmaterialet är det viktigt att komma ihåg att rasism kan uttryckas på olika sätt och nivåer, såväl individuellt som strukturellt, och att rasism omfattar föreställningar och handlingar som både kan vara medvetna och omedvetna.
Rasism är ett begrepp som har haft olika betydelser i olika tider. Även idag betyder det olika saker för olika människor och begreppet används på olika sätt. Vanligt förekommande uppfattningar är att rasism handlar om ojämlikhet och intolerans, diskriminering eller våld mot olika grupper på grund av etnisk tillhörighet, hudfärg, kultur eller religion. Vissa definitioner av rasism lägger stor vikt vid individen och dess handlingar, andra har mer fokus på institutioners och strukturers roll i hur rasismen tar sig uttryck i samhället.
I det här stödmaterialet har vi utgått ifrån en bred förståelse av rasism. Det betyder att vi inkluderar uttryck för rasism både på individ- och samhällsnivå. Vi berör också frågor om begränsande normer och fördomar som kan leda till/leder till ojämlik behandling. Vi synliggör också en bred palett av uttryck kopplade till rasism där allt från rasistisk mobbing till vardagsrasism och stereotypa fördomar ingår. Sådana handlingar kan vara både medvetna och omedvetna.
Strukturell rasism innebär att rasism finns som en del av samhällets strukturer. Det innebär att individer ges olika rättigheter, möjligheter, makt och inflytande på grund av andras medvetna eller omedvetna föreställningar om deras grupptillhörighet. Ett strukturellt perspektiv innebär också att enskilda uttryck för rasism, som exempelvis hatbrott, även förstås som knutna till ett större sammanhang.
Vår utgångspunkt för materialet har varit att skolan har ett uppdrag att aktivt motverka rasism. Detta eftersom skolan ska vara en miljö som återspeglar och sprider demokratiska värderingar, där alla känner sig inkluderade och trygga. Det viktiga är alltså att arbeta för att säkerställa att alla i skolan bemöts och behandlas likvärdigt och bra och inte drabbas negativt oavsett vilka de är eller antas vara. För detta krävs att vi lär oss att känna igen och identifiera rasism i alla dess former och uttryck. I detta material kommer ni därför få diskutera och arbeta med situationer där allt från medvetna handlingar till mer vardagliga och omedvetna former av rasism kommer till uttryck.
Situation 1 – Modersmålsundervisning
Modersmålsundervisning
- Dela först kort några spontana tankar om situationen i filmen.
- Har ni erfarenhet av någon liknande situation? Hur hanterade ni det och vad gjorde ni för att förebygga att det inte händer igen?
- Av filmen framgår det att skolan schemalagt obligatoriska aktiviteter och lektioner i modersmål samtidigt. När föräldrarna påtalar detta säger läraren att ”Sara behöver prioritera undervisningen i svenska men att hon ska uppmuntra Sara kring undervisningen i samiska när klassen behandlar urfolk och nationella minoriteter”. Diskutera lärarens respons på föräldrarnas önskemål. Diskutera även vad som gäller för modersmål och minoritetsspråk utifrån skolans bestämmelser. Hur hanterar ni det hos er? Ni kan ta stöd av Skolverkets information kring undervisning om och för nationella minoriteter.
- I filmen hävdar rektorn att det är svårt för skolan att stärka sitt arbete kring urfolk och nationella minoriteter ”eftersom det bara är Sara som är same här.” Reflektera över rektorns uttalande. Spelar närvaron av en minoritet någon roll för skolans skyldigheter?
På er skola
- Hur arbetar ni med att stärka kunskapen om urfolk och nationella minoriteters rättigheter på er skola? Hos personal? Hos elever?
- Hur arbetar ni med att stärka kunskapen kring frågor som rör identitet och grupptillhörighet på er skola? Hos personal? Hos elever?
Läs mer
Situation 2 – Konflikt i matsalen
Konflikt i matsalen
- Dela först kort några spontana tankar om situationen i filmen.
- Har ni erfarenhet av någon liknande situation? Hur hanterade ni det och vad gjorde ni för att förebygga att det inte ska hända igen?
- I filmen utrycker ett av barnen hat och hot gentemot renar och renägare. Strax därefter säger en i personalen att ”samerna får nog stå ut med anklagelserna eftersom renarna verkligen tar mycket plats”. Diskutera och reflektera över dessa uttalanden och hur man kan stärka kunskaperna om de intressekonflikter som renskötseln aktualiserar med särskilt fokus på urfolk- och minoritetsrättigheter.
- I filmen hamnar konflikten även hos de kollegor som sitter i matsalen. En av dem säger bland annat att ”…det är inte rätt tillfälle att prata om det just nu”. Reflektera över personalens respektive agerande. Hur tänker ni att de borde ha omhändertagit konflikten mellan eleverna utifrån till exempel bestämmelser om trygghet och arbetet mot kränkande behandling?
På er skola
- Brottsförebyggande rådets (Brå) studie om hatbrott mot samer (2024) visar att hat mot renar och renägare är ett utmärkande drag för den rasism som drabbar samer. Det händer att renar angrips som uttryck för ilska och rasism mot samer. Diskutera tillsammans: hur ser kunskapen ut på vår skola om olika uttryck för rasism mot samer? Vilka förbättringsområden finns?
- Diskutera tillsammans: Hur ser rutinerna ut idag på vår skola när det gäller att hantera konflikter mellan elever? Finns tillräckligt med kunskap gällande till exempel diskrimineringslagen och skollagens regler kring åtgärder vid trakasserier och kränkande behandling?
Läs mer
Situation 3 – Kränkande ord i historiska källor
- Dela först kort några spontana tankar om situationen i filmen.
- Har ni erfarenhet av någon liknande situation? Hur hanterade ni det och vad gjorde ni för att förebygga att det inte händer igen?
- I filmen uppstår ett meningsutbyte om kränkande ord och begrepp i undervisningen. Reflektera över vilka ytterligare förberedelser läraren hade behövt göra för att skapa förutsättningar för en mer konstruktiv diskussion och för att säkerställa att lärmiljön är så bra som möjligt för alla. Förberedelser för sig själv? För sina elever?
- I filmen säger läraren ”Jag kan ju inte censurera historiska källor.” Reflektera och diskutera utmaningarna med att använda historiska källor som innehåller föråldrade begrepp och benämningar.
På er skola
- Kränkande ord, begrepp och bilder förekommer inte bara i historiska källor. Diskutera tillsammans hur arbetar ni för att göra medvetna val när det gäller läromedel, källor och bilder?
- När det gäller språkbruk och kränkande ord generellt, hur arbetar ni med det på er skola? Vilka förbättringsområden finns?
Situation 4 – Representera en grupp
- Dela först kort några spontana tankar om situationen i filmen.
- Har ni erfarenhet av någon liknande situation? Hur hanterade ni det och vad gjorde ni för att förebygga att det händer igen?
- Det verkar som om läraren i filmen har goda intentioner och vill lyfta fram Emilia. Men Emilia upplever det som pressande och jobbigt. Reflektera tillsammans över vad som kan vara problematiskt med lärarens agerande.
- Om Emilia ville, hur skulle läraren kunna ta vara på hennes kunskaper och erfarenheter i undervisningen om samer? Diskutera vilka olika handlingsalternativ ni tycker det finns för läraren.
På er skola
- Många unga som uppfattas tillhöra en minoritet vittnar om att de ofta får representera hela minoriteten i skilda sammanhang på ett sätt som inte känns bra. Hur kan ni på er skola arbeta för att å ena sidan lyfta fram och stärka kunskapen om nationella minoriteter och urfolk, å andra sidan säkerställa respekt för enskilda individers identitet och integritet? Hur gör vi idag? Vad kan förbättras?