Diskussionsfilmer
Här får du ta del av exempel på situationer i skolan där personer som är eller antas vara muslimer på något sätt drabbas negativt på grund av detta. Med hjälp av diskussionsfrågor ska du sedan reflektera tillsammans med dina kollegor. Filmerna bygger på verkliga händelser men har i vissa fall bearbetats för att främja diskussion.
Situation 1 – Diskussion om mobbningsärende

- Dela först kort några spontana tankar om situationen i filmen.
- Har ni erfarenhet av någon liknande situation? Hur hanterade ni det och vad har gjorde ni för att förebygga att det händer igen?
- I filmen berättas det att skolan har försökt att lösa situationen i ett tidigare skede genom samtal med elever och vårdnadshavare. Varför tror du/ni åtgärderna vid första incidenten inte var långsiktigt effektiva?
- Vilka brister kan ni se i filmen gällande det åtgärdande arbetet för att motverka diskriminering?
- I inledning av filmen säger en av mentorerna att unga människor lätt blir provocerade av det som sticker ut. En annan i personalen säger att man måste få se ut och klä sig hur man vill. Vad tänker ni om deras uttalanden? Diskutera och reflektera gärna särskilt kring huruvida sådant som religiösa symboler och klädsel kan jämställas med andra uttryck för identitet.
- I slutet av filmen säger en annan mentor att han har hört negativa uttalanden om mångfald både bland elever och bland personalen. Hur tänker ni att gruppen bör gå vidare?
På er skola
- Hur och på vilket sätt arbetar ni på er skola för att skapa en mer inkluderande miljö gällande hela skolan, för alla elever och all personal, vårdnadshavare? Hur, var och när sker detta arbete? Vilka gör detta? Inom undervisningen? Utanför klassrummet?
- Vilka utmaningar tror ni att ni kan stöta på i arbetet för en mer inkluderande skolmiljö och hur kan sådana utmaningar hanteras?
Situation 2 – Ledighetsansökan

- Dela först kort några spontana tankar om situationen i filmen.
- Har ni erfarenhet av någon liknande situation? Hur hanterade ni det och vad gjorde ni för att förebygga att det händer igen?
- I filmen nekas alla elever ledighet. Det framgår inte om det gjorts en individuell prövning och det verkar som att rektorns beslut påverkats av faktorer som inte har med saken att göra. Diskutera de överväganden som mentorerna och rektorn gör gällande elevernas ledighetsansökningar. Kan ni se andra överväganden till exempel med tanke på individuella omständigheter och religiösa helgdagar?
- Diskutera vad som kan ligga bakom skolans agerande.
- Hur påverkar rektorns tidigare beslut om att vara restriktiv med ledigheter situationen i detta fall?
- Hur skulle frågan kunnat ha hanterats för att främja en bättre dialog
På er skola
- Hur brukar ni tolka och resonera på er skola kring reglerna från Skolverket när det gäller ledighet
- Hur kan er skola skapa en miljö där elevernas olika religiösa behov respekteras samtidigt som undervisningen upprätthålls?
Läs mer
Situation 3 – Samtal om religion och identitet

- Dela först kort några spontana tankar om situationen i filmen.”
- Har ni erfarenheter av andra situationer? Hur hanterade ni det och vad gjorde ni för att förebygga att det händer igen?
- I filmen ser vi hur både Elias och Jasmines resonemang präglas av deras föreställningar om tro och religion. Hur ser ni på deras resonemang och vad finns det för utmaningar med deras olika sätt att se på religion och identitet?
- Vilka fördomar om religion och identitet kan ni identifiera i Jasmines och Elias resonemang?
På er skola
- Hur kan skolan stödja lärare och annan personal i att vara medvetna om och arbeta aktivt med sina egna normer och fördomar för att främja öppenhet och förståelse för religiösa minoriteter?
- På vilket sätt kan ni på er skola arbeta för att öka medvetenheten om de olika sätten att utöva och uppleva religion?
Situation 4 – Konflikt i klassrummet

- Dela först kort några spontana tankar om situationen i filmen.
- Har ni erfarenhet av något liknande? Hur hanterade ni det och vad gjorde ni för att förebygga att det händer igen?
- I filmen ser vi hur enskilda elever görs till representanter för en hel grupp baserat på fördomar och stereotypa föreställningar om muslimer som grupp. Att hantera svåra frågor som kan skapa spänningsfält eller konflikter i klassrummet. Diskutera tillsammans hur ni tänker att läraren i filmen
- kan förhindra att situationen uppstår?
- bemöta elevernas uttalanden?
- förebygga stereotypa föreställningar i framtiden?
På er skola
- Hur gör ni på er skola för att skapa en trygg lärmiljö även i situationer när svåra frågor skapar spänningsfält och konflikt i klassrummet?
- Finns det outtalade normer om vad som kan uttryckas som kan vara problematiska?