Diskussionsfilmer
Här får du ta del av exempel på situationer i skolan där romer eller personer som antas vara romer på något sätt drabbas negativt på grund av detta. Med hjälp av diskussionsfrågor ska du sedan reflektera tillsammans med dina kollegor. Filmerna bygger på verkliga händelser men har i vissa fall bearbetats för att främja diskussion.
Situation 1 – Rätt modersmålsundervisning

- Dela först kort några spontana tankar om situationen i filmen.
- Har ni erfarenhet av någon liknande situation? Hur hanterade ni det och vad har gjorde ni för att förebygga att det händer igen?
- I filmen framgår det att Mario inte varit på den senaste modersmålsundervisningen. Diskutera tillsammans vad modersmålslärare och mentorn kunde ha gjort för att uppmuntra Mario att vilja gå till undervisningen.
- Rektorn anger lite olika skäl varför Mario inte kan få sin varietet av romani chib på denna skola. Reflektera tillsammans över rektorns olika uttalanden och diskutera: Vad säger lagstiftningen? Hur borde rektorn ha bemött föräldrarna?
- Filmen avslutas med att Marios pappa gör en parallell med hur det var förr. Reflektera tillsammans, hur tänker ni att historiska erfarenheter av diskriminering kan påverka förtroendet och tilliten till exempelvis utbildningsystemet? Vad skulle ha behövts göras i denna situation för att inte riskera att förstärka en känsla av bristande tillit?
På er skola
- Hur arbetar ni med att stärka kunskapen om nationella minoriteters rättigheter på er skola? Hos personal? Hos elever? Hur uppfattar ni att kunskapsnivån ser ut idag?
- Hur arbetar ni med att stärka kunskapen kring frågor som rör identitet och grupptillhörighet på er skola? Hos personal? Hos elever?
Läs mer
Det är viktigt att tänka på att vad som står i strid med gällande lagstiftning och andra gällande bestämmelser är bedömningar som görs av rättsväsendet och andra aktörer med sådant uppdrag. För att få vägledning och stöd är det bäst att vända sig direkt till dem.
Situation 2 – Rasism som inte tas på allvar

- Dela först kort några spontana tankar om situationen i filmen.
- Har ni erfarenhet av någon liknande situation? Hur hanterade ni det och vad gjorde ni för att förebygga att det händer igen?
- Av filmen framgår det att Robert utsatts för rasistiska trakasserier under en lång tid och att slagsmålet är en konsekvens av det. Ändå är det bara Robert som sitter i personalrummet med de vuxna. Diskutera tillsammans hur ni tycker att personalen borde ha hanterat situationen.
- Robert berättar att han inte velat berätta vad han utsatts för och avslutar med att ”ingen i personalen verkar bry sig”. Samtala tillsammans om vad som kan krävas för att Robert skulle ha velat tala om det/en elev ska vilja öppna sig i gällande liknande situationer.
- I slutet av filmen får vi veta att rektorn beslutar att Robert bör ”tilldelas en personal, för stöd och trygghet som ska följa med honom under skoldagen och se till att han inte hamnar i bråk”.
Diskutera tillsammans:
- Vad tänker ni om rektorns beslut?
- Hade ni resonerat och beslutat på liknande sätt eller gjort annorlunda?
På er skola
- I rapporten Stolt men ofta otrygg (Länsstyrelsen Stockholm, Fakta 2021:12) framkommer att unga romer ofta känner sig otrygga med att berätta att de är romer.
Diskutera tillsammans:
- Hur ser kunskapen ut på vår skola om olika uttryck för rasism mot romer?
- Vilka förbättringsområden finns? - Hur ser rutinerna ut idag på er skola när det gäller att utreda och åtgärda kränkningar, trakasserier och diskriminering? Finns tillräckligt med kunskap om det ansvar som åligger skolpersonal när det gäller att utreda och åtgärda enligt diskrimineringslagen och skollagen? Hur kan ni arbeta för att stärka arbetet ytterligare?
Läs rapporten här
Situation 3 – Dölja sin identitet

- Dela först kort några spontana tankar om situationen i filmen.
- Har ni erfarenheter av andra situationer?
- Genom att läraren ber eleverna läsa upp sitt förnedrande exempel så ökar Sofias utsatthet. Hur kunde han ha gjort i stället för att hantera den situation som uppstod då de läste upp sitt exempel?
- Filmen antyder att matteläraren inte uppfattar z-ordet som rasistiskt. Reflektera över olika arbetssätt för hur skolpersonal kan hålla sig uppdaterade med vad som är att betrakta som kränkande språkbruk. Hur ska man hantera situationer där kränkande ord används i skolan?
- Tror ni matteläraren hade agerat annorlunda om han vetat att Sofia var rom? Borde han ha agerat annorlunda?
- I slutet av filmen tänker Sofia att hon inte vet vad hon ska göra eller vem ska hon vända sig till. ”Vem kommer fatta vad jag menar?”, tänker hon. Reflektera tillsammans vad ni tror hon menar med det och varför hon tänker så?
- Hur tror ni att denna, eller liknande situationer har påverkat Sofia och hennes syn på sin identitet? Vilka konsekvenser kan det få på lång sikt för unga romer, och hur kan man arbeta för att förebygga detta?
På er skola
- Hur arbetar ni mot kränkande språkbruk på er skola? Hur undviker ni att kränkande språkbruk normaliseras?
- Hur och på vilket sätt arbetar ni på er skola för att skapa en mer inkluderande miljö gällande hela skolan, för alla elever, personal och vårdnadshavare? Hur, var och när sker detta arbete? Vilka gör detta? Inom undervisningen? Utanför klassrummet?
Situation 4 – Låga förväntningar

- Dela först kort några spontana tankar om situationen i filmen.
- Har ni erfarenhet av något liknande? Hur hanterade ni det och vad gjorde ni för att förebygga att det händer igen?
- I filmen verkar Hanna och mentorn tala förbi varandra när det gäller hjälpen hemifrån. Reflektera tillsammans: Hur tänker ni att mentorn skulle ha tagit samtalet vidare efter att Hanna sagt att det gick bra i alla ämnen förutom i svenskan?
- Hannas svensklärare blir upprörd när hon hör om utvecklingssamtalet och lovar att ta det vidare. Reflektera tillsammans vad ni tror gjorde henne upprörd och hur ni tror att hon tänker ta det vidare. Diskutera hur ni tycker att svenskläraren borde göra i denna situation.
På er skola
- Forskning som Skolverket sammanställt visar att lärares tro på att elever ska lyckas påverkar elevers prestation.
- Hur jobbar ni på er skola med normer gällande utseende, tillhörighet och identitet, samt normers påverkan. Med elever? I personalgruppen?
- Hur kan ni som skolpersonal arbeta med att bli medvetna om era negativa föreställningar om olika grupper?
- Hur kan ni arbeta för att utmana sådana föreställningar och minska risken för att de inverkar negativt på elever? - Hur arbetar ni idag för att motverka fördomar och stereotypiska föreställningar på er skola? Finns det förbättringsområden?
- Hur arbetar ni med att stärka kunskapen om frågor som rör identitet och grupptillhörighet på er skola? Hos personal? Hos elever?