Svåra frågor i klassrummet
En självstudiekurs för lärare som vill veta mer om hur du kan bemöta intolerans, extremistiska uttalanden, konspirationsteorier, antidemokratiska uttryck och ”alternativa fakta”.
Illustration: Linnea Blixt
De åsikter, tankar och värderingar som florerar i samhället finns också representerade i många klassrum. Allt fler lärare berättar om nya utmaningar i undervisningen när ofta pålästa elever tagit intryck av extremistisk propaganda och "alternativa fakta". Dessa elever misstror det skolan lär ut om bland annat demokrati och mänskliga rättigheter. Vissa föreställningar är oskyldiga, men andra bottnar i främlingsfientlighet, intolerans och rasism.
Syftet med den här webbkursen är att stärka din kunskap om och förmåga att hantera antidemokratiska uttryck, Förintelseförnekelse, konspirationsteorier, ”alternativa fakta” och extremistiska yttranden. Genom kursen får du även möjlighet att reflektera över rollen som pedagog och hur ett mer konstruktivt samtalsklimat, i linje med skolans värdegrund, kan skapas. Du får förslag på förebyggande arbete och långsiktiga förhållningssätt, men även mer direkta strategier för att hantera antidemokratiska uttryck i klassrummet. I kursen ingår också reflektionsfrågor kring rollen som lärare samt tips på övningar och lektionsupplägg. Webbkursen är en digital anpassning av det mer omfattande materialet i lärarhandledningen Svåra frågor i klassrummet (öppnas i nytt fönster).
Du kan välja att göra hela kursen vid ett och samma tillfälle eller i flera kortare sessioner. Hur lång tid som krävs för att ta till sig innehållet i kursen är individuellt. Vi på Forum för levande historia uppskattar att det tar cirka tre timmar att läsa alla texterna noggrant och lyssna på kursens två poddar. Du kommer även att göra olika reflektionsövningar och vill kanske kolla upp flera av de resurser för klassrummet som nämns. Sammanfattningsvis uppskattas kurstiden till fyra timmar. Vissa inslag i kursen fungerar inte med Internet Explorer. Använd en annan webbläsare, till exempel Edge, Firefox, Chrome eller Safari.
Kursen går att genomföra på egen hand. Men vi tror att det finns ett mervärde av att flera kollegor gör kursen parallellt och kan utbyta tankar och erfarenheter med varandra. Särskilt poddarna kan med fördel användas som utgångspunkt för fortsatta diskussioner i arbetsgruppen eller lärarlaget.
Vi uppskattar om du besvarar utvärderingen i slutet av kursen. Det ger oss möjlighet att utveckla kursen för nya deltagare.
Lycka till!