Följ upp och lär
Genomför uppföljningen inom ramen för era ordinarie processer och med samma intervall som övrig uppföljning, så långt det är möjligt.
Stöd- och samordningsfunktioner för uppföljning finns ofta i en stab eller liknande, medan ansvaret för att följa upp verksamheten sker i linjeorganisationen. Kompetens och beredskap behöver därmed säkerställas inom samtliga verksamhetsområden och nivåer där arbetet ska följas upp.
Ibland kan det behövas särskilda, fördjupande undersökningar för att kunna följa om de åtgärder som har vidtagits bidrar till förändring. Även om detta görs är det viktigt att resultatet synliggörs i den ordinarie uppföljningen.
Uppföljningen kan vara baserad på kvantitativa och kvalitativa underlag, på fasta mätningar och på era reflektioner och erfarenheter från genomförandet. Använd de metoder som ni i samråd med berörda grupper, chefer och medarbetare har planerat att använda er av.
När ni följer upp och utvärderar ert resultat beskriver ni era prestationer, utfall och vilka effekter som ert arbete kan antas ha bidragit till för verksamhetens målgrupper och på samhällsnivå. Prestationer är det verksamheten har levererat. Utfall är det tillstånd eller den förändring som har mätts och följts upp. Effekter är det som ska uppnås genom förändringen.
Grundläggande för uppföljningen är att inte samla in mer resultat än ni avser att använda.
För att följa upp om verksamheten och de åtgärder som har vidtagits bidrar till att motverka rasism och ojämlikhet kan ni:
- Gör antaganden om effekter
Det går inte alltid att dra slutsatser av vad de faktiska effekterna av ert arbete blir. Ni kan därför behöva formulera antaganden om effekter för att kunna koppla dessa till era prestationer. Som stöd i arbetet kan ni använda er av till exempel Ekonomistyrningsverkets modell för verksamhetslogik. - Använda indikatorer som mått
Indikatorer kan användas som mått på kvalitet och måluppfyllelse, samt för att mäta resultat över tid eller i jämförelse med andra verksamheter. Indikatorer mäter utfall av er verksamhet och inte effekter. Formulera indikatorer med utgångspunkt i antaganden om samband mellan de åtgärder ni ska genomföra och vilka presentationer och effekter de förväntas generera. - Följ upp prestationer
Det kan ta tid innan era åtgärder visar på resultat och effekter. För att veta om ni är på rätt väg behöver ni därför även följa upp era prestationer, till exempel genom att följa om ni har genomfört planerade åtgärder.
Löpande uppföljning och redovisningar utgör viktiga underlag för reflektion, lärande och en utveckling av verksamheten. Det utgör även grund för styrning och prioriteringar internt, samt för budgetunderlag och i sin tur extern uppföljning, prövning och budgetering av verksamheten.
När ni redovisar verksamheten till er uppdragsgivare ska ni med utgångspunkt i uppdrag och mål beskriva vilken utveckling som har skett i relation till de ojämlikhetsproblem som ni har identifierat. Det kan ni göra genom att
- beskriva hur rasism tar sig uttryck och vad det finns för ojämlikhet i samhället och inom det samhällsområde ni verkar
- beskriva de mönster ni har identifierat i er verksamhet, eller antaganden ni har gjort baserade på kunskap om rasism och ojämlikhet i samhället och i er sektor
- redogöra för vilka skillnader ni riktat in ert arbete på att lösa och vilka prioriteringar ni har gjort i verksamheten för att kunna bidra till jämlikhet.
- beskriva hur ni har integrerat arbetet i kärnverksamheten
- redogöra resultat, det vill säga vilken utveckling som har skett i relation till de problem ni riktat in er på att lösa
- beskriva behov av samverkan samt eventuella hinder som påverkar verksamhetens möjligheter att förebygga och motverka rasism och ojämlikhet
Arbetet med att ta fram underlag till redovisning och budgetunderlag är ett tillfälle att reflektera över vad ni ser för utvecklingsområden i verksamheten.
För att era bedömningar ska bli ett lärande för hela organisationen, behöver ni återkoppla till samtliga delar av verksamheten som berörs. Ni behöver även föra en dialog med de minoritetsgrupper ni har involverat i arbetet, för att återkoppla på vilket sätt deras insatser har bidragit till resultatet.