Lektionsupplägg med övningar
I fyra olika övningar kan eleverna utifrån korta klipp med Per Anger-pristagarna få en inblick i arbetet för de mänskliga rättigheterna runt om i världen. Eleverna får öva sig i källkritik och diskutera civilkurage och mänskliga rättigheter.
Så använder du övningarna
Med hjälp av dessa övningar kan du som lärare arbeta med frågor kring mänskliga rättigheter och civilkurage med dina elever genom att använda dig av Per Anger-pristagarnas berättelser. Dessa kan både ge konkreta exempel på situationen kring mänskliga rättigheter runt om i världen och fungera som inspirerande exempel på civilkurage.
För att arbeta med dessa lektionsupplägg krävs att eleverna känner till något om vad Per Anger-priset är. På våra faktasidor om Per Anger-priset finns fakta om priset och pristagarnas filmer, intervjuer och även länkar till information om situationen i deras respektive länder.
Alla övningar här på sidan finns även som pdf:er om du vill skriva ut och ge till dina elever.
Svårighetsgraden på upplägg och övningar varierar. De olika uppläggen tar också olika mycket tid i anspråk. Du som lärare kan välja att anpassa övningarna så att det passar din klass och den tid ni har till ert förfogande.
Övning 1: Pristagarna – om kampen, livet och drivkraften
Övningen består av fyra delar. Låt eleverna göra allihop eller välj ut de du tycker passar bäst utifrån elevens förmåga.
Övning 2: Civilkurage – om att våga agera
Övningen består av fyra delar. Låt eleverna göra allihop eller välj ut de du tycker passar bäst utifrån elevens förmåga.
Övning 3: Mänskliga rättigheter – i Sverige och i världen
Övningen består av fyra delar. Låt eleverna göra allihop eller välj ut de du tycker passar bäst utifrån elevens förmåga.