Till innehåll

Workshoppar på temat tolerans

Här hittar du tre workshoppar på temat tolerans. Workshopparna ingår i undervisningsmaterialet Uppdrag: demokrati som även innehåller workshoppar på tema demokrati och mänskliga rättigheter.

Vadå tolerans?

Workshoppen består av fem övningar om aktuella samhällsfrågor för att undersöka tolerans, intolerans och vilka avtryck vi gör och vill göra. Den innehåller värderingsfrågor, bildanalys och ett ”case”. Det historiska exemplet är hämtat från Förintelsen.

Workshoppen är fristående men går att kombinera med andra i Uppdrag: Demokrati.

Workshoppen innehåller:

Lärarmanual

Arbetsmaterial

Här kan du ladda ner arbetsmaterial för dina elever att använda i workshopen (pdf, öppnas i nytt fönster). Materialet är designat för att skrivas ut på papper.

Visningsmaterial

Här hittar du bilder som hör till workshopen. I lärarmanualen framgår vilka bilder som hör till vilka övningar.

Visningsbild A. Novemberpogromen kallas kvällen och natten mellan den 9 och 10 november 1938.<br>Nazisterna iscensatte då en organiserad antijudisk aktion (pogrom) som förstörde hundratals synagogor och bönehus över hela Tyskland. Fotografiet är taget i Berlin, 10 november 1938. (Bildkälla: USHMM)

Ladda ner bilden högupplöst här (öppnas i nytt fönster).

Visningsbild B. Anne Frank med sin pappa Otto, mamma Edith och storasyster Margot är på väg till ett bröllop tillsammans med andra bröllopsgäster. (Bildkälla: Scanpix)

Ladda ner bilden högupplöst (öppnas i nytt fönster)

Visningsbild C. Raoul Wallenberg var diplomat och affärsman. Från 1944 var han legationssekreterare vid svenska legationen i Budapest med särskilt uppdrag att rädda så många ungerska judar som möjligt. Insatserna räddade livet på tusentals människor. (Foto: Pressens Bild. Bildkälla: Scanpix

Ladda ner bilden högupplöst (öppnas i nytt fönster)

Åskådaren spelar roll

Workshoppen består av fem övningar som utmanar eleverna att reflektera kring världens vanligaste roll – åskådarrollen. Övningarna innehåller värderingsövningar, bildanalys, film- och ljudklipp.

Workshoppen är fristående men går att kombinera med andra i Uppdrag: Demokrati.

Workshoppen innehåller:

Lärarmanual

Arbetsmaterial

Här kan du ladda ner arbetsmaterial för dina elever att använda i workshopen (pdf, öppnas i nytt fönster). Materialet är designat för att skrivas ut på papper.

Visningsmaterial

Här hittar du bilder som hör till workshopen. I lärarmanualen framgår vilka bilder som hör till vilka övningar.

""

Visningsbild A. <br>Nazister och stadsbor som ser på när en grupp judar tvingas<br>skrubba gatan, Wien 1938. (Fotokälla: USHMM).

Ladda ner bilden högupplöst här (öppnas i nytt fönster).

Visningsmaterial B: Lyssna på Gittas berättelse

Analys av ljudklippet

  • Vilka fakta har vi att röra oss med, vad vet vi?
  • Hur tror du Gitta Sereny upplevde situationen, vad och hur kände hon?
  • Hur tror du Dr. Berggrün och hans fru upplevde situationen, vad och hur kände de?
  • Hur kan en ideologi påverka vårt sätt att tänka?
    Försök att ge andra exempel där ideologier har påverkat/påverkar människors beteenden och handlingar. Hur är det i vårt land?
  • Hur kommer det sig att en del människor är passiva medan andra, som Gitta, ingriper trots att situationen är mycket farlig?

En ikon föreställande en projektor och bokstaven "D".

Speltid - 1:46

Visningsmaterial D: Simhallen

En ikon föreställande en projektor och bokstaven "E".

När nazisterna hämtade kommunisterna,
teg jag;
jag var ju ingen kommunist.

När de spärrade in socialdemokraterna,
teg jag;
jag var ju ingen socialdemokrat.

När de hämtade de fackliga,
lät jag bli att protestera;
jag var ju inte med i facket.

När de hämtade mig,
fanns det ingen kvar som kunde protestera.

- Pastor Niemöller (1892-1984)


Bilden av den andre

Workshoppen består av fyra övningar som handlar om de förutfattade meningar vi alla bär på, medvetet eller omedvetet. Syftet är att undersöka hur vi kan möta våra egna värderingar och uppfattningar samt reflektera kring frågor som rör alla människors lika värde. Övningarna innehåller värderingsövningar och bildanalys.

Workshoppen är fristående men går att kombinera med andra i Uppdrag: Demokrati.

Workshoppen innehåller: 

Lärarmanual

Arbetsmaterial

Här kan du ladda ner arbetsmaterial för dina elever att använda i workshopen (pdf, öppnas i nytt fönster). Materialet är designat för att skrivas ut på papper.

Visningsmaterial

Här hittar du bilder som hör till workshopen. I lärarmanualen framgår vilka bilder som hör till vilka övningar.

""

Visningsbild A.

Ladda ner bilden högupplöst här (öppnas i nytt fönster).

Visningsbild C: Maj-Britt Johansson (Bildkälla: privat)

Ladda ner bilden högupplöst här (öppnas i nytt fönster).

En ikon föreställande en projektor och bokstaven "D".

"- Widmann, kan kriminaltekniska institutet framställa stora mängder gift?
- Vadå till? Till att döda människor?
- Nej.
- Till att döda djur?
- Nej.
- Vadå till?
- Till att döda djur som bara ser ut som människor, det vill säga de mentalsjuka, som inte längre kan sägas vara människor och som aldrig kan tänkas bli friska."

Samtal mellan dr Albert Widmann, chef för kemiavdelningen vid kriminaltekniska institutet och en tjänsteman på Adolf Hitlers kansli.

Normalitet då och nu

Workshoppen består av tre övningar och innehåller bildanalys, filmklipp, bildspel och värderingsövningar som ger eleverna möjlighet att reflektera över normalitet då och nu. Utgångspunkten är ett historiskt foto från ”sinnesslöanstalten” Vipeholm.

Workshoppen är fristående men går att kombinera med andra i Uppdrag: Demokrati.

Workshoppen innehåller:

Lärarmanual

Arbetsmaterial

Här kan du ladda ner arbetsmaterial för dina elever att använda i workshopen (pdf, öppnas i nytt fönster). Materialet är designat för att skrivas ut på papper.

Visningsmaterial

Här hittar du bilder som hör till workshopen. I lärarmanualen framgår vilka bilder som hör till vilka övningar.

Visningsbild A.

Speltid - 0:55

Visningsmaterial B

Speltid - 0:43

Visningsmaterial C: Reklamfilm från ICA

Relaterat

    Till startsidan för materialet "Uppdrag: demokrati"

    10 workshoppar för klassrummet i åk 9 till åk 3 på gymnasiet. Workshoparna utvecklar elevernas kunskap och reflektion om samhällsfrågor. Demokrati, tolerans och mänskliga rättigheter problematiseras utifrån historiska händelser och levnadsöden.

      Ser alla undervisningsmaterial

      Här hittar du som är lärare ett 30-tal olika material att använda i din undervisning. För klassrummet, för studiebesök till olika platser och material som elever kan använda på egen hand.

        Faktasidor om demokrati

        På våra faktasidor om Demokrati hittar du allt från definition och historia till filmade panelsamtal och undersökningar.